به انجمن خوش آمديد

این سایت مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد
 
الرئيسيةالرئيسية  پرسشهاي متداولپرسشهاي متداول  جستجوجستجو  ثبت نامثبت نام  ليست اعضاليست اعضا  گروههاي کاربرانگروههاي کاربران  ورود  

شاطر | 
 

 خوابگاه دختران

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
Admin
Admin


تعداد پستها : 130
Registration date : 2007-08-02

پستعنوان: خوابگاه دختران   الثلاثاء أغسطس 28, 2007 12:35 pm

روزنامه شرق - آرتور سركيسيان


خوابگاه دختران تازه ترين محصول شركت سينمايى صحرافيلم اثرى است در رديف ديگر آثار اين موسسه سينمايى، همچون كلاه قرمزى و سروناز و دختر شيرينى فروش. مغز متفكر اين توليدات ايده هاى ايرج طهماسب است كه همگى موجب آثار پرفروش و پرمخاطبى براى صحرافيلم شده اند.

طهماسب به عنوان كسى كه ايده هايش تاكنون موجب اقبال اين دفتر فيلمسازى شده آنقدر نزد برادران مدرسى ارج و قرب داشته كه آنها را به صرافت توليد يك فيلم كمدى _ حادثه اى بيندازد. از آن طرف آنها از محمدحسن لطيفى دعوت به كار كرده اند، كسى كه فيلم هاى قبلى اش چون عينك دودى و دختر ايرونى در جدول فروش سال هاى قبل جاى با آبرويى براى خود دست و پا كردند. نتيجه اين مقدمه آن است كه خوابگاه دختران حاصل جمع ايده هاى چندين آدم است كه نبض بازار سينما در ايران دستشان است و مى دانند در شرايط فعلى سينماى كشور چه محصولى را روانه سينماها كنند. اگر از اين جهت به فيلم نگاه كنيم كه خوابگاه دختران يك فيلم پرفروش است يا نه فقط بايد سه ماه صبر كنيم. يعنى ببينيم كه فرضيه هاى موجود در فيلم كه حاصل تفكر آن گروه است به نتيجه مى رسد يا نه. چراكه چه مديران صحرافيلم، چه طهماسب و چه لطيفى و همه ناظران و كارشناسان و حتى مردم عادى مى دانند كه هيچ فرضيه اى در سينماى ايران از پيش قابل اثبات نيست. چرا كه عوامل قابل كنترل در دست فيلمسازان نسبت به عوامل خارج از كنترل كه اغلب دست هيچ كس نيست و فقط ضرر و زيان و در موارد اندكى سودش نصيب فيلم ها مى شود ناچيز است و همين عوامل غيرقابل كنترل هستند كه تعيين مى كنند يك فيلم بفروشد يا شكست بخورد. پس بايد در تحليل نهايى موفقيت فروش خوابگاه دختران كه مهمترين عامل ساخت و عرضه آن محسوب مى شود كمى صبر كنيم. اما درباره فيلم حرف زياد است كه اول از فيلمنامه اش شروع مى كنيم.
فيلمنامه خوابگاه دختران تركيبى است از يك داستان حادثه اى كه در فضاى يك خوابگاه دانشجويان دختر در يك شهر كوچك مى گذرد با يك داستان كمدى در سطح دو خانواده همسايه در تهران.

بخش حادثه اى فيلمنامه تا حدودى ضعيف و بخش خانوادگى فيلمنامه كم اهميت است. علت اين وضعيت چيزى نيست جز محافظه كارى مفرط فيلمنامه نويس كه دست خود را درپيدا كردن ايده هاى تازه و بكر براى ايجاد خوشى و تعليق براى مخاطبان به شدت بسته است. طهماسب از عوامل موجود در داستانش به خوبى استفاده نكرده او تحليلى از شرايط اجتماعى و نابهنجارهاى فردى كه در سفرهاى تحصيلى براى دانشجويان دختر به وجود مى آيد ندارد و آنچنان فيلمنامه فيلم را مى نويسد كه گويى اين داستان نه در ايران معاصر كه در يك سرزمين بى نام و نشان مى گذرد.هر جا كه داستان فيلم مى رود تا عمق و جهتى پيدا كند فيلمنامه نويس به شدت جلوى خود را مى گيرد. او راه بر هر جسارت و نوآورى مى بندد چراكه فكر مى كند با اين شرايط فيلم را به سر منزل مقصود نزديك تر مى كند در حالى كه ناخواسته باعث آن شده تا فيلم چه در ايجاد تعليق و وحشت در مخاطبان و چه در ايجاد خوشى و خنده در تماشاگران به ورطه هايى بيفتد كه تاكنون بارها و بارها ديده ا يم. فقط بابت يادآورى بگويم كه مرحوم ساموئل خاچيكيان در فيلم هاى دهه 40 خود چنين كارى را كرده اند و اگر بخواهيم مهمترين ضعف فيلمنامه را گوشزد كنيم بايد به شخصيت هاى تك بعدى دختران اصلى ماجرا اشاره كنيم كه اصلاً معلوم نيست چرا خود را وارد اين ماجرا مى كنند. كدهايى كه فيلم مى دهد او را آنقدر شجاع و نترس معرفى نمى كند كه كنجكاوى اش براى ورود به آن ساختمان متروك توجيه كند. از آن طرف دو خانواده داستان هم آنقدر كاريكاتورى معرفى مى شوند كه اصلاً به ادامه داستان كمك نمى كنند. شخصيت مفلوك قاتل نيز با بازى صادق صفايى بيش از هر چيزى ترحم برانگيز است تا وحشت زا، چرا كه فيلمنامه او را نه خوب معرفى مى كند و نه خوب جا مى اندازد و نتيجه اين مى شود كه دلايل بود و نبودش به عنوان عامل تعليق و وحشت پس از معرفى انگيزه اش به شدت سقوط مى كند.

اما درباره كارگردانى فيلم خوابگاه دختران نكته مهم اين است كه كارگردان نيز نخواسته نگرش عميق به فيلمنامه بدهد. به عبارت ديگر لطيفى فيلمنامه را با دكوپاژ و ميزانسن به عمق و تاثيرگذارى بيشترى نرسانده. او فقط فيلمنامه را مصور كرده است و تمام. حتى در برخى سكانس ها به خوبى از امكاناتى كه فيلمنامه در اختيارش گذاشته با دكوپاژ نامناسب چشم پوشى كرده است. به عنوان مثال در محيط هاى ناآشنا و وحشت زا در آن خانه متروك دوربين هميشه جلوتر از بازيگر است به طورى كه ترس و وحشت جارى در بازى بازيگران به علت آشنايى تماشاگر پيش از بازيگر با محيط كاهش محسوس مى يابد. در حالى كه در چنين صحنه هايى رسم بر اين است كه بازيگر ابتدا برسد و بعد زمينه ترس مخاطب فراهم شود و سپس تصوير عامل وحشت زا ديده شود. نه برعكس كه در اين حالت تاثير روى مخاطب از ترس بازيگر است كه در حد همذات پندارى با وحشتى است كه بازيگر آن را منتقل مى كند نه وحشتى كه حاصل عامل وحشت زا است.كارگردانى چون لطيفى كه مى خواهد سالى يك فيلم روانه اكران كند بايد بداند كه پركارى نيازمند پيدا كردن ايده هاى تازه نيز هست. وگرنه ساخت فيلم سينمايى چون سريال و بالعكس بدون ويژگى هاى شخصى و بدون نگاه منحصر به فرد نتيجه اى جز متوسط بودن در پى نخواهد داشت.
در پايان مى خواهم نكته اى را كه شايد مهمترين نكته درباره خوابگاه دختران باشد گوشزد كنم؛ خوابگاه دختران حاصل حركت آرام و بطئى سينماى عامه پسند ايران به سمت حيطه هاى كم تجربه شده و دست نخورده چون ايجاد وحشت است. بدون در نظر گرفتن نتيجه اين حركت، از ساخت چنين فيلمى بايد حمايت كرد تا آثار مشابه اى ساخته شوند چرا كه ساخت خوابگاه دختران با همه ضعف ها و لغزش ها حاصل نگرش صنعتى به سينما است؛ نگرشى كه سينماى ايران به شدت محتاج آن است. اگر اين نگرش تقويت شود و توى سرش نزنيم بالاخره راه خود را پيدا خواهد كرد
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://microsat.allgoo.us
 
خوابگاه دختران
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
به انجمن خوش آمديد :: سينماي روز دنيا :: نقد فيلم-
پرش به: